CO JE TO OUTSOURCING MARKETINGU?
Outsourcing marketingu je přenechání některých nebo všech marketingových činností, aktivit externí profesionální firmě. Outsourcing by se doslova dal přeložit jako zajištěno zvenčí – mimo naše interní zdroje. V praxi to znamená, že marketing nebo marketingové kampaně ve vaší firmě zajištuje někdo kdo není kmenový zaměstnanec. Je to externista, freelancer nebo firma.
Outsourcing marketingu, nebo jednotlivých časově omezených marketingových kampaní, se v současnosti stává trendem nejen v České republice, ale i v zahraničí, a firem, které se rozhodly tuto možnost využít, stále přibývá.
Možná se ptáte proč…? Důvodů je několik, nedostatek kvalitního personálu nebo zvyšující se nároky na kompetenční dovednosti u lidí v marketingu.
Marketingové aktivity díky internetu vyžadují úplně jiné dovednosti něž tomu bylo ještě před pár lety. Více o tom píšeme v článku: V marketingu často platíte za to co nevidíte…
Když outsourcujete marketing, můžete se plnohodnotně věnovat své specializaci.
Není to nic čemu bychom se měli klanět. Někdy je ovšem poctivější si říci nahlas: „Na to nemám/e čas.“ To, že si neděláte marketing vlastními silami ovšem neznamená, že se vám to vymkne z rukou, to je spíše naopak. Kvalitní agentura vám dokáže nastavit takové dílčí prvky marketingu, že budete překvapeni. Třeba pravidelné měsíční výstupy s doporučením, analýzy, atd...
Outsourcovat určité činnosti je pro malé a střední firmy běžná praxe. Málo kdo zaměstnává právníka nebo účetní, na plný úvazek. Od určité velikosti se tomu nevyhnete, ale do té doby to řešíme outsourcingem. Proč…? Protěže kvalifikace těchto oborů je tak vysoká, že vynaložené náklady neodpovídají přínosu.
Marketing s nástupem internetu je na tom v současnosti velmi podobně jako právní služby nebo účetní služby. Nejde pouze o to udržet si přehled o marketingu, ale mít i dostatek času tyto věci správně aplikovat, jinak tyto informace nemají cenu. Je hodně lidí co prý vědí jak se to má dělat, jenže v praxi to nedělají.
Když na to už sami nestačíte
Představte si, že jste malá nebo střední specializovaná firma. Pár stálých zaměstnanců, a vystačíte si. Firmě se ale časem začne dařit, a začne se rozrůstat. Přibíráte více lidí a byznys vzkvétá, ale rozvoj vašeho podnikání s sebou přináší i rostoucí požadavky na management. Můžete být zkušený profík ve svém oboru, ale najednou už na všechno sami nestačíte. Marketing se najednou stává důležitou složkou, ale není nikdo, kdo by na jeho řízení měl dostatečnou odbornost a znalost. Co teď?
Možností je několik. Jednou z možností je vzdělávání. Můžete sebe, nebo někoho jiného z firmy, začít v dané oblasti vzdělávat. Porozumět dané problematice je ale běh na dlouhou trať, jelikož marketing je velmi obsáhlý souhrn činností, metod, a strategií, a zorientovat se na poli marketingu zabere spoustu času.
Člověk, který se do toho pustí, nejspíš na nějakou dobu nebude moci zastávat účinně funkci, kterou plnil doposud. Navíc, teorie je jedna věc, ale cenné zkušenosti z praxe jsou nenahraditelné. Možná získáte dobrého teoretika, ale profesionálního marketéra z něj stejně učiní až získaná praxe.
Další variantou je najmout na marketing nového člověka. Ale z praxe víme, že náklady na nového zaměstnance bývají často velmi bolestné. Nikdy není předem jistota, že se nám vynaložené peníze opravdu vrátí zpátky v podobě příznivých výsledků práce tohoto nového zaměstnance.
Outsourcing marketingu je oproti tomu variantou, kterou volí stále více firem. Externí firma, která se konkrétně marketingem zabývá již řadu let, přináší přece jen určitou záruku profesionality. Vy a vaši lidé se dále budete věnovat své specializaci, a jiná firma se zatím postará o váš marketing.
Výhody marketingového outsourcingu
Marketingový outsourcing je řešením pro podniky, které nechtějí zaměstnávat marketingový tým expertů, ale radši využijí znalosti takového týmu externě.
Co se týče finančních nákladů, často takový outsourcing vyjde firmu levněji, než řešit marketing interně. Marketingové firmy s vámi často vytvoří plán a smysluplně jej nacení. Dalším pozitivem outsourcingu je, že externí firma přináší do podnikání nový úhel pohledu, pohled zvenčí, který může být v mnohém objektivnější a velmi užitečný. Často vám externí partner takto pomůže v podnikání vyřešit problémy, které se doposud zdály neřešitelné.
Co všechno by musel zvládat člověk, který by vám dělal marketing? Nejspíše tvorbu a design internetových stránek, práci s grafikou, SEO, a pravděpodobně mnoho dalšího. A i kdyby to všechno zvládl, co potom? Budete pro takového pracovníka mít dostatečné využití? Outsourcing se zdá býti v tomto ohledu jednodušším řešením. Bez rizik, s nižšími náklady, s méně starostmi, ale zato s větší profesionalitou.
Možná vás napadá, že alespoň některé činnosti může firma zvládnout svépomocí. Pokud se najdou ve firmě dostatečně schopní lidé, kteří si alespoň s částí marketingu poradí, je možné externí firmě přenechat zodpovědnost jen za několik konkrétních marketingových činností. Může to být například tvorba marketingové strategie, copywriting, marketing na sociálních médiích, nebo například již zmíněné SEO. Specializované marketingové firmy s vámi vytvoří spolupráci šitou na míru tak, aby to co nejlépe vyhovovalo možnostem vaší firmy.
Externí marketingová firma, se kterou se rozhodnete spolupracovat, se může stát výborným partnerem pro vaše podnikání, vytvářejícím sdílenou hodnotu s dlouhodobým efektem.
Potřebuji outsourcing
marketingu
+420 730 890 296