Co je to Management?

Management obecně je vědomý způsob řízení/vedení nebo kontroly něčeho nebo někoho. V podnikání je management proces systematického plánování, organizování, rozhodování, dále směřování a řízení lidí a koordinace zdrojů, a to především za účelem dosažení vytyčeného cíle.  Management můžeme také chápat jako ucelený, ale nikdy nedokončený proces a soubor ověřených přístupů, hledisek, zkušeností z praxe, doporučení, metod a návyků, které vedoucí pracovníci používají ke zvládnutí svých předem definovaných cílů.

Další variantou, jak je možné vnímat management, je schopnost rozdat lidem úkoly, a zajistit si, že je splní. Jiný úhel pohledu může zase management vidět jako podporu snahy zaměstnanců být co nejproduktivnější.

Původ slova management vychází z latinského slova „manus“ – ruka, a slova „agere“ znamenajícího akt, nebo čin. Jeho prazákladním významem dle etymologie je ruční ovládání koní – ovládání koně jednou rukou. Z toho vychází dnešní význam v podobě umění řídit, působit na určitou soustavu a ovládat její činnost.

Managment může být i skupina manažerů, neboli vedoucích (řídících) pracovníků. Tedy management označuje nejen funkci, ale také lidi, kteří je vykonávají. Jeden vedoucí a řídící pracovník se označuje jako manažer.

 „….management je funkcí, je disciplínou, návodem, který je třeba zvládnout a manažeři jsou profesionálové, kteří tuto disciplínu realizují a vykonávají funkce a z nich vyplývající povinnosti.“

P.F. Drucker

Co je to Management

Management a kontrola

Samotné slovo řízení/vedení souvisí se slovem kontrola, původem z angl. „Control“ – řídit, nebo vést. Dalo by se říci, management je mít něco pod kontrolou. Management znamená mít kontrolu nad něčím. Anatomie kontroly, je vědomé rozhodnutí něco začít, dělat a ukončit. Již staré védy znaly tuto definici kontroly.

Pozor: české slovo kontrola má také ještě jeden význam, dohled nebo dozor nad něčím to je základní a nejčastější nepochopení kontroly a managmentu vůbec.  

 

Různé podoby managementu

Slovo management se také používá ve spojení v různých případech, které vůbec nesouvisí s řízením nějakého podniku. Lze se s ním setkat na místech kde bychom to česky možná řekli i jinak, ale mezinárodně se tyto termíny s pomocí slova management vžili a proto jsme je zařadili do svého slovníku i my.

Například: Obchodní managment, lead managment, development management, healty management, buiding management, sportovní management, dílenský management, zahradnický management. Slovo management se dá vlastně použít všude, kde člověk potřebuje kontrolovatelně dostat do života něco, co má trvale fungovat.  

Složky managementu

Management lze aplikovat na různých úrovních řízení či organizace práce. Podívejme se teď blíže na jednotlivé složky managementu, kam patří plánování, organizování, vedení a směřování lidí a řízení a koordinace procesů a zdrojů.

Plánování zahrnuje indentifikaci priorit, cílů a úkolů, a také stanovení metod pro jejich splnění. Dále sem patří určení toho, kdo za co bude zodpovědný a stanovení konkrétních termínů pro dokončení úkolů. Spadají sem tedy disciplíny jako je strategické plánování, plánování obchodu, projektové plánování, plánování reklamy a propagace.

Do organizování v rámci managementu patří uspořádání zdrojů tak, abychom pomocí nich optimálním způsobem dosáhli cílů. Patří sem například organizace nových oddělení, práce s lidskými zdroji, organizace kancelářských systémů, nebo třeba i re-organizace obchodu.

Vedení a směřování lidí zahrnuje nastavení směru, kterým se podnik bude ubírat, ale i směr kterým se mají ubírat jednotlivé skupiny pracovníků i jednotlivci uvnitř organizace. Také sem spadají dovednosti správně ovlivnit a motivovat pracovníky k dodržování toho směru. Patří sem stanovení podnikové vize a hodnot.

Do řízení a koordinace spadají vnitřní procesy, struktury a systémy celé organizace. Patří sem také zjišťování zpětné vazby a následná úprava těchto procesů, struktur a systémů. Dále řízení finančních prostředků, vnitřní politiky a procedur a řízení rizik.

Co je to Management

Management jako vědní obor

Dále lze management chápat jako vědní obor, který využívá matematiku, statistiku, sociologii nebo psychologii. Není to ale pouze věda, je to i umění. Manažer musí zapojovat instinkty, intuici, vědět kdy zariskovat. Management má pět funkcí: obchodní, ekonomickou, technickou, personální a výrobní.

Vědci zabývající se sociálními vědami studují management jako akademickou disciplínu, zkoumají oblasti jako sociální organizace a organizační vedení. Někteří lidé studují management na středních či vysokých školách. V oboru management může člověk vystudovat bakaláře, magistra a jedinci, kteří se chtějí stát experty na management mohou vystudovat dokonce i doktorát.

Moderní management

Dnešní moderní management spíše upouští od striktní hierarchie a dohledu na své podřízené a staví pracovníky do rovnější pozice. Manager současnosti musí umět s pracovníky dobře komunikovat a musí umět naslouchat. Cílem managera je totiž také to, aby pracovníci měli pocit pohody, spokojenosti a sounáležitosti, neboť takoví pracovníci odvádějí nejlepší výkon, a opravdu se podílí na úspěchu firmy.

Způsobů, jak je možné vnímat management, je tedy, jak vidíte, opravdu hodně. Na závěr přidáváme ještě citát od Petera Druckera, týkající se managementu:

„Management je dělat věci správně. Leadership je dělat správné věci.“