Co je obchodní strategie

Obchodní strategie je soubor plánů, kroků a činností k dosažení předem stanovených cílů v prodeji. Obchodní strategie je smysluplná jak pro jednotlivce, tak pro organizace různé velikosti. Do obchodní strategie se zahrnuje marketing, PR a všechny aktivity, které obchod podporují. Základem kvalitní strategie je vždy analýza.

Obchodní strategie Supfee

Začátek roku v prodeji je u profesionálů vždy spojen s přemýšlením. Ti zkušení, znalí podnikatelé, obchodníci či manažeři věří, že se tato snaha vyplatí. Tato intelektuální vichřice v naší mysli, dokáže vygenerovat zajímavé nápady, nebojte se jí.

Máme-li jasno v tom, co je v naší práci pro nás skutečně důležité z dlouhodobého hlediska, jednodušeji se nám definují krátkodobé cíle, priority, úkoly a to nejen pro sebe, ale i pro své lidi.

Nejprve musíme zjistit, kde stojíme. Vše je v pohybu. Nepracujte se starou informací, skutečně to zjistěte. Potřebujeme zanalyzovat, dohledat statistiky, prozkoumat úspěšné akce, probrat ty neúspěšné. Pevný bod, to je naše současná pozice. Potom natahujeme pomyslnou nitku do budoucnosti, tomu se říká stanovení si cíle. Stanovení cíle je v podstatě matematický průměr toho, co si přejeme a toho, co nám naznačí analýzy.

To, že vše nebude ideální, víme už teď na začátku. Nejsme čarodějové, ovšem není to důvod znevažovat proces tvorby strategie, jak někdy slýchám.

Mít přesně definovaný směr znamená, že vždy, když musíme z jakéhokoli důvodu uhnout z tohoto směru, tak si to můžeme dovolit, poněvadž víme, kam se vrátit.

Jakmile máme vytýčený cíl, tak je namístě jediná otázka: „Jakým způsobem ho dosáhneme?“.V praxi často pozoruji, že je prezentováno matematické vyjádření cíle, což je nedostačující a silně demotivující. Říci nahlas, že příští rok zvýšíme obrat o 10 % a neřeknout, jak toho dosáhneme, to je faul vůči sobě i svým podřízeným.

Když můžeme říci, že tvoříme strategii…? To je ta činnost, ve které rozdělíme úkoly mezi lidi podle kompetencí, dovedností a motivace. Každému projektu přiřadíme deadline, tedy víme KDO, CO a DO KDY má udělat.

Až při tvorbě těchto plánu uvidíme, zda jsme nebo nejsme schopni touto cestou dosáhnout cíle. Když zjistíme, že to není možné zvolíme jinou cestu nebo si najmeme pomocníka nebo to přeskočíme. Tady aktivně hledáme odpověď na otázku JAK to udělat, abychom se dostali do cíle.

Přesně popsaný postup, rozdrobený na hodiny, dny, týdny, měsíce, kvartály a roky, aby se cíle dosáhlo, to je strategie. Strategie je původem termín z vojenského prostředí, doslova znamená „umění vést válku“.

Z mého pozorování úspěšných lidí jsem zjistil jedno. Tito lidé jsou ochotni vzdát se krátkodobé radosti či požitků, vlastně z krátkodobého pohledu přinést oběti, aby se pak v budoucnu mohli těšit z plodů své práce.

Na druhé straně je jasné, že většina neúspěšných lidí, myslí více na blízké ukojení a okamžitou odměnu, zatímco budoucností se příliš nezabývají. Mohu se mýlit, ale toto je jeden z parametrů neúspěšných lidí, který jsem pozoroval.

Technologie, jak vytvořit úspěšnou strategii, se rovná umění. Abyste uspěli, musíte pracovat s kreativitou, vynalézavostí a to vás katapultuje výš.

Vše funguje v okamžiku, když zachováte toto pořadí…

  • Zjistěte, kde je vaše současná pozice.
  • Stanovte si, kam se z tohoto bodu chcete dostat - to je cíl.
  • Podívejte se na to, co vše musíte udělat, abyste svého cíle dosáhli.
  • Při vytváření a sepisování, co musíte udělat denně, týdně, měsíčně, abyste šli tím správným směrem, zjistíte, zda to je či není možné.
  • Když v sobě nastartujete kreativitu a nadšení JAK to dokážete, na tu cestu určitě přijdete.
  • Když to máte sepsané na papíře – máte strategii, gratuluji.

Pozor: Vždy přemýšlejte na papír!!!

Potřebuji dobrou strategii

supfee@supfee.cz

+420 730 890 296

Telefonická konzultace supfee