CO JE TO MARKETING?

Marketing je soubor předem naplánovaných akcí, činností a komunikačních toků s cílem vytvořit chtění / poptávku po zboží nebo službách u potencionálních zákazníků.
Jedná se o předem připravené akce, s předem připraveným harmonogramem, zaměřeným na předem připravené skupiny lidí, které také nazýváme cílové skupiny. Kvalitní marketing stojí na kvalitních průzkumech, tedy pozorování, jak se chová trh a jak se chová zákazník, kterého chceme oslovit.

Co je to marketing - definice marketingu

V okamžiku, kdy jsou splněny tyto předpoklady, můžeme napsat tento výrok:
„dobrý marketing nikdy nestojí peníze, špatný marketing vždy stoji peníze“.

Marketing se dá měřit množstvím vygenerovaných poptávek, nových zákazníků, či nových prodejů, přístupů, či jiných hodnotných prvků, které nazýváme jednotným slovem konverze neboli přeměna.

Konverze, tedy přeměna, je stav, kdy se ze zájemce stane zákazník. Nebo když se ze zákazníka stane opakovaný zákazník. Když se z opakovaného zákazníka stane fanoušek. Když se z anonymního uživatele webu stane konkrétní zájemce. Všechny tyto věci se dají měřit a vyhodnocovat. Marketing, který se nedá (z)měřit, pravděpodobně nepotřebujete.

Samotné slovo marketing je složením anglického slova market, tedy trh, a koncovky ing, která zpravidla vyjadřuje nějaký děj nebo akci. V nedokonavém stavu tedy ještě není hotovo. Z vlastní definice slova, je to tedy určité konání které je cílené, aby proběhla tržní směna, neboli obchod.

Vznik marketingu

vznik marketingu po finanční krizi

Marketing vznikl v USA ve druhé polovině 19. století, kdy s rozvojem strojové výroby vznikla potřeba zabývat se výrobními metodami. V tomto období převažovala poptávka nad nabídkou, takže nebylo problémem produkt prodat. Nicméně se hledaly způsoby, jak vyrobit co nejvíce zboží s minimálními náklady. Tento tzv. výrobně orientovaný marketing fungoval zhruba do konce Velké hospodářské krize.
Od konce hospodářské krize na trhu začal vznikat nadbytek zboží a výrobce již nesoustředil největší pozornost na způsoby výroby, ale na to, jak zajistit prodej. Marketing orientovaný na prodej vedl ke snaze zabývat se různými průzkumy trhu, jejichž cílem bylo přizpůsobit výrobu tomu, co zákazník požaduje.
Od konce druhé světové války se již hovoří o tzv. absolutním marketingu, což znamená, že se prakticky všichni zaměstnanci firem mají podřídit přání zákazníka dle hesla „náš zákazník, náš pán“. Také se tomu říká pro zákaznický přístup.
 

Jak se marketing vlastně dělá?

Zjednodušeně řečeno je marketing proces, zaměřený na uspokojení potřeb a přání zákazníka. Pokud uspokojíme zákazníkovy potřeby a přání, pak nabízenou službu nebo produkt koupí. 

Představme si to na příkladu malé pekárny. Cílem takové malé pekárny je, aby měla stálou klientelu, a díky tomu každý den vyprodaný pult. Tato pekárna musí mít dobré dlouhodobé vztahy s lidmi žijící v jejím bezprostředním okolí, jinak by nepřežila. No a každodenně vyprodaných pultů dosáhne pekárna tak, že lidé tam budou rádi chodit, a nakupovat zde. Tedy že zde budou perfektně naplněny jejich potřeby a přání. Způsob, jakým tohoto pekárna docílí, je její marketing.
Abychom však potřeby a přání zákazníka uspokojili, je potřeba nejdříve potenciální zákazníky poznat a pomocí nejrůznějších metod a nástrojů zjistit, jaké vlastně jejich potřeby a přání jsou.

V praxi to znamená, že naše malá pekárna by nejdříve provedla marketingový výzkum, aby zjistila, jestli je zájem spíše o chleba nebo o housky a rohlíky, zda se u těchto upřednostňují staré klasické receptury, nebo jsou místní naladěni spíše na zdravější modernější trendy, jak velký je zájem o sladké pečivo, a tak podobně. Dále bude pekárna také pomocí průzkumu trhu zjišťovat kde a proč zákazníci nakupují, jakou cenu jsou ochotni zaplatit, jaká je v dané lokalitě konkurence a spoustu dalšího.

Na základě těchto poznatků můžeme přizpůsobit svou výrobu požadavkům zákazníka. Marketingový výzkum nám tedy určí charakter výrobku. Takže můžeme říci, že marketing prostupuje celou řadu činností firmy jako je zajištění zdrojů, logistika, výroba a skladování, samotný prodej a případně ještě zajištění poprodejního servisu.

Naše pekárna by tedy zjistila, co v jakém množství a poměru má péci, aby naplnila potřeby a přání lidí v této čtvrti. Dle toho si nasmlouvá dodej mouky, vyřeší si způsoby dodání, rozvozu a skladování, a najme vhodné pracovníky, kteří zákazníky v pekárně obslouží. Jako určitý poprodejní servis bychom v případě pekárny mohli brát udržování přátelské atmosféry a dobrých vztahů se zákazníky.

Zákazník je vlastně nejdůležitější element jakéhokoliv podnikání. Není závislý na nás, my jsme závislý na něm. Všechny činnosti firmy spadající pod marketing jsou cílené na zákazníka. V ideálním případě na dlouhodobý vztah se zákazníkem. Nicméně podnikatelský svět je dynamický a situace na trhu se co chvíli může měnit. Marketing proto nejsou kostnaté pevně dané stanovy, ale souhrn aktivní činnosti, postupů a principů, které se neustále musí přizpůsobovat situaci na trhu.

Výsledkem dobře odvedeného marketingu, jsou tedy noví zákazníci, kteří se navíc v ideálním případě rádi vracejí.
 

Vše funguje v okamžiku, když zachováte toto pořadí…

  • Zjistěte, kde je vaše současná pozice.
  • Stanovte si, kam se z tohoto bodu chcete dostat - to je cíl.
  • Podívejte se na to, co vše musíte udělat, abyste svého cíle dosáhli.
  • Při vytváření a sepisování, co musíte udělat denně, týdně, měsíčně, abyste šli tím správným směrem, zjistíte, zda to je či není možné.
  • Když v sobě nastartujete kreativitu a nadšení JAK to dokážete, na tu cestu určitě přijdete.
  • Když to máte sepsané na papíře – máte strategii, gratuluji.

Pozor: Vždy přemýšlejte na papír!!!

Potřebuji dobrý marketing

supfee@supfee.cz

+420 730 890 296

Telefonická konzultace supfee