Kvalitní marketing je často oříškem, protože platíme za to, co nevidíme

Kvalitní marketing Supfee



V online marketingu často platíme za to, co nevidíme. Poté se musíme spolehnout na korektnost agentury, či našeho konzultanta. Chcete vědět, jak vědět, a nespoléhat se…? Pojďme se tedy společně podívat, jak na kvalitní marketing.

Marketing a marketingové kampaně se dnes z velké části odehrávají na internetu. Díky tomu se dá dosledovat a změřit takřka vše z marketingových ukazatelů. Nikdy v historii marketingu to nebylo snazší. Přesto podnikatelé tyto možnosti plně nevyužívají…

Dnešní běžná marketingová praxe

Dnešní firmy častokrát platí své marketingové oddělení nebo externí agentury za to, jak sofistikovaně utratili / vyčerpali rozpočet / budget, ale jen zlomek manažerů pátrá po tom, co to přineslo firmě.  Zisk, obrat v počtu nových zákazníků, počet nových zaměstnanců, atd.

Příběh k zamyšlení: indiáni používali jeden trik, když chtěli osedlat koně. Do ucha mu strčili kámen, kůň neustále přemýšlel a řešil kámen v uchu a vůbec si nevšiml, že si ho indián osedlal.

Podobné je to i s marketingovou kampaní, když zadavatel není zkušený marketér, ale službu většinou nakupuje.

Firma XY investuje nemalé peníze do marketingu nebo do marketingové kampaně s vírou a očekáváním, že to je smysluplná akce. Věří, že investované peníze se vrátí plus výnos, ale někdy jsou rádi, že jim to pokryje náklady. U nás tomu říkáme „marketing jaký svět neviděl“.

Věří, že dostanou to, co jim bylo prezentováno a slíbeno. Jenže dostanou výkaz, který je bez chyby.

Kvalitní marketing je investice ne ztráta.

Je jasně vidět CO se pro-investovalo, KDE a KOLIK se pro-investovalo, ale PROČ to výsledky NEPŘINESLO. Chyba je u (ne)zákazníků, oni to/nás nepochopili…

Jak se vyhnout zklamání

První tip: vypracujte, nebo nechte si zpracovat kvalitní zadání, CO…? PROČ…? KDO…? KDY…? JAK…? a ZA KOLIK …?  Je jedno, jestli předěláváte web, nebo chcete spustit kampaň v Polsku, či chystáte konferenci. Výsledky musí být vždy měřitelné.

Jestli Vám někdo začne vysvětlovat, že se marketing nedá měřit, že to je velmi sofistikované a individuální, a…… Tak máte pravděpodobně před sebou marketingového kouzelníka a za takovou magii se platí i když budete za své peníze pouhý divák.

Chyba není v tom, že by všichni tito lidé (myslím zadavatelé) byli hloupí a nechávali se dobrovolně oškubat. Věří, že to, co si objednávají taky dostanou, jenže ve smlouvě je různým způsobem napsáno, my profinancujeme v kampani vaše peníze za výsledek nebereme zodpovědět.

Kvalitní zadání si zasloužíte

„Kvalitní zadání funguje v marketingu jako repelent, odradí mnoho mágů a kouzelníku s čísly a důvěrou.“

Jenže, co když je zadaní špatné. Z praxe víme, že to je až v 80 %. Nejsou jasně definované cíle, které budeme měřit, není stanovený mediální plán, nedostáváme pravidelné výkazy, nemáme šanci si zkontrolovat co se udělalo a co ne, ale marketingový taxametr pořád běží.

Tip dva: pokuste se s dodavatelem dohodnout na platbě za výsledek. Tedy min. 50% odměny dejte svým dodavatelům, až v okamžiku, kdy dosáhnou vámi stanovených cílů, výsledků.

Nebuďte překvapeni, že budete muset najít jiné firmy. Pravděpodobně, budete muset uspořádat další výběrové řízení. My sami jsme překvapeni, kolik (i) renomovaných agentur odmítne poptávku, když jim jako podklad pošleme jasně specifikované zadání. Nevíme, možná mají hodně práce, nebo je pořád dost zákazníků, kteří neřeší, CO dostanou ZA svoje peníze nebo jim to takto stačí.

Magie a marketing mají něco společného

Ta magie je v tom, že platíte za něco, co nevidíte a někdy tomu ani nerozumíte. Skutečně, jako marketéři víme, jak se dá jednoduše upravit statistika, která vypadá velmi pozitivně a na tom postavíme obhajobu své práce. Každý jsme odborník na to, co umíme.

Jenže, nezapomínejme na to podstatné. Vaše firma přežije jenom z dostatečného množství kvalitních poptávek – zakázek / obchodů / zákazníků. Většina lidí, které jsem potkal a hovořili jsme o podnikání mi řeklo, že nejvíc se bojí špatných investic.

Tedy, že zaplatí za něco, co se nedá nazvat investicí, ani pouhým výdajem. Ekonom by to nazval ztrátou.

Vydáte peníze za něco, co nedostanete, ale vlastně nevíte, že jste to nedostali. Tak často vypadá současný marketing, když nevíte, za co platíte. Ano potkáváme se s tím každý den, paradoxně už s těmi poučenými až přecitlivělými zákazníky, kteří ale pořád nevědí, za co by měli platit, ale vědí, že už nechtějí naletět.

Úhledně zabalené, ale obsah chybí

Příběh k zamyšlení: za dob socializmu se na tržnicích dalo sehnat cokoliv, videa, kazeťáky, trička, auta…. Jednou si můj kamarád v Ostravě na Černé louce (Ostraváci znají) koupil video přehrávač, nechal si ho předvést a dostal k němu i jednu čistou kazetu. „Milý prodejce“ mu velmi pečlivě a úhledně video zabalil a přidal slíbenou kazetu. Kamarád si liboval, jak výhodný obchod udělal. Když přišel domů a rozbalil krabici, našel tam jen úhledně zabalenou cihlu. To jediné, co mělo hodnotu na tomto obchodu byla ta kazeta.

Tip třetí: nezvládáte-li díky časové vytíženosti, nebo operativě, zpracovat kvalitní zadání pro marketing, nechte si ho zpracovat na klíč od jiné agentury. Nešetřete na tomto kroku, dobré zadání uchrání Vaší investici. Pokud chcete kvalitní marketing, je tohle rozhodně krok správným směrem.

I dnes se setkáváme s novými weby, redesignem webu, marketingovou kampaní, optimalizací webu, linkbuildingem, analýzou klíčových frází, které jsou zabaleny do úhledné prezentace na začátku, ale na konci není výsledek.

Pozor na dobrou cenu

„Hořkost špatné kvality zůstane dlouho poté, co je zapomenuta sladká chuť nízké ceny.“

Jednou mi klient při konzultaci řekl, že si za výhodných podmínek najal obchodníky na IČO. Po měsíci jsem se ho ptal, jak se jim daří a on říkal, že nic moc, ale že ho to nic nestojí.

Jenže omyl, tuto firmu to stálo více, než několik procent z obratu, které  těmto obchodníkům zaplatili jako provizi.

Tito obchodníci vykonávali práci takovým způsobem, že to vlastně spoustu potenciálních zákazníků odradilo. A nadělali rozsáhlé škody přesahující náklady na zaplacení jejich „služeb“.

Znáte to: „Tam, kam vstoupil, tráva sto roků neporoste.“

Tady to není docela pravda, že je to nic nestálo. Tuto firmu to stálo reputaci a opravdu 2-3 roky museli počkat, aby mohli znovu oslovit stejný trh se svou nabídkou. Lidé je odmítali, anebo řekli, že už je a jejich nabídku znají.

Když například postavíte web, který neplní svou funkci, tak vlastně nevědomě odrazujete potenciální zákazníky.

Tedy je pravdou, že to nic nestojí, ale dlouhodobě vás bude stát mnohonásobně víc dostat tyto lidi zpět na Váš web. Získat si znovu jejich pozornost a pokusit je dostat do vašeho byznysu jako platící zákazníky.

 

Tagy:

Zaujal vás náš článek, dejte nám LIKE

Jinak se můžeme nad vaším projektem potkat osobně.

 Zanechte na sebe číslo a my vám zavoláme nebo volejte +420 730 890 296

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..