CO JE TO ROI?

ROI, v překladu Return On Investments, je návratnost investic. Jako ROI (někdy též ROI index) označujeme poměr vydělaných peněz k penězům investovaným. ROI tedy udává výnos v procentech z utracené částky a používá se k vyhodnocení účinnosti investice, nebo k porovnání účinnosti několika různých investic.

V moderním marketingu, tedy přesně s érou internet marketingu se dají rychle náklady rozpustit do mnoha disciplín, odvětví i oborů, které jsou všechny svým způsobem důležité. Přesto je potřeba mít cellovou představu o návratnosti. Tedy jasně podloženou ziskovost či ztrátovost projektu. Vydání na marketing by se mělo vnímat jako celek, tedy od vizitek až po náklady na webové prezentace.

Return on investment

Výpočet ROI

Pro výpočet návratnosti investic se přínos (nebo výnos) investice vydělí náklady na investici. Výsledek je vyjádřen jako procento nebo poměr.

Jednoduchý vzorec pro výpočet ROI by tedy vypadal následovně:

ROI (%) = hodnota výnosů / náklady investice * 100

Vzhledem k tomu, že návratnost investic je měřena v procentech, lze ji snadno porovnat s návratností z jiných investic, což umožňuje měřit rozmanité typy investic proti sobě navzájem.

Nyní si pro lepší představu uvedeme konkrétní příklad, jak se ROI vypočítá. Představte si, že prodáváte sportovní lahve. Z prodeje jedné lahve získáte 100 Kč. Využíváte placenou PPC (Pay Per Click) reklamu, a jedno prokliknutí vás stojí jednu korunu. Váš web je dobře zpracovaný, díky čemuž dokážete prodat sportovní lahev každému 20. návštěvníkovi. Poměr konverze je tedy 5 %.

Jak z toho spočítáte ROI? Pokud 20 lidí proklikne vaší reklamu, a ten dvacátý lahev koupí, stojí vás prodej lahve 20 Kč. Výnos z prodeje lahve je 100 Kč. ROI se tedy vypočítá jako 100 / 20 = 500 %. ROI vychází pozitivně a prodej lahví se vám vyplácí. Pokud by však výpočet ROI vyšel nižší než 100 %, investice je ztrátová a prodej se nevyplatí. To by nastalo v případě, kdy by například lahev koupil jeden ze stodeseti návštěvníků. Pokud je výsledná návratnost investic nižší než sto procent, znamená to pro podnik ztrátu.

Z tohoto příkladu je zřejmé, že výpočet ROI je důležitým marketingovým ukazatelem, určující obchodní efektivitu vašeho webu. Je proto s podivem, že dle průzkumů se až 45% firem výpočtem ROI vůbec nezabývá, a jeho hodnotu neměří.

Univerzální a jednoduchá aplikovatelnost

Návratnost investic je oblíbenou metrikou kvůli její univerzálnosti a jednoduchosti. ROI lze v zásadě použít jako základní měřítko ziskovosti investice. Může se jednat o návratnost investic do akcií, návratnost investic, kterou společnost očekává při rozšiřování továrny, nebo návratnost investic vytvořených při transakcích s nemovitostmi.

Samotný výpočet není příliš komplikovaný a pro širokou škálu možností jeho aplikace je také poměrně snadno interpretovatelný. Pokud je ROI investice pozitivní, pravděpodobně to stojí za to. Jsou-li však k dispozici další příležitosti s vyšší návratností investic, mohou tyto signály investorům pomoci rozhodnout se a vybrat ty nejlepší možnosti. V případě výpočtu s negativním výsledkem návratnosti investic, znamenajícím čistou ztrátu, se pak samozřejmě mohou investoři špatné investici včas vyhnout.

Specifické formy ROI

V poslední době se někteří investoři a podnikatelé zajímali o vývoj nové formy měření návratnosti investic, nazvané „Sociální návratnost investic,“ neboli SROI. SROI byl původně vyvíjen na počátku roku 2000 a zohledňuje širší dopady projektů využívajících mimofinanční hodnotu (tj. Sociální a environmentální metriky, které se v současné době nepromítají do konvenčních finančních účtů). SROI pomáhá pochopit navrhovanou hodnotu určitých kritérií ESG (Environmental Social & Governance), používaných v praktikách společensky odpovědného investování (SRI). Například společnost se může zavázat k recyklaci vody ve svých továrnách a nahradit veškeré své zdroje osvětlení ekologicky šetrnými LED žárovkami. Tyto podniky mají okamžité náklady, které mohou negativně ovlivnit tradiční návratnost investic ve smyslu čistého přínosu, pro společnost a životní prostředí by však naproti tomu mohl vést k společensky pozitivní návratnosti investic.

Existuje několik dalších nových forem ROI, které byly vyvinuty pro konkrétní účely. Statistiky návratnosti investic do sociálních médií určují účinnost kampaní na sociálních sítích, například kolik prokliknutí nebo tzv „lajků“ se vygeneruje v poměru k jednotce úsilí.

Podobně se ROI marketingové statistiky snaží identifikovat návratnost investic přičitatelnou reklamním nebo marketingovým kampaním. Dále existuje tzv. návratnost investic do vzdělávání, týkající se množství informací získaných a uchovaných, které jsou výsledkem vzdělávání nebo školení a tréningů. S tím, jak se svět rychle vyvíjí a mění se ekonomika, se určitě v budoucnu objeví několik dalších specializovaných forem návratnosti investic.