Ten web je nějakej divnej
aneb víte, že web se vám nemusí líbit, aby fungoval?
Potřebujete nový web, který bude fungovat? Nebo chcete web, který se vám bude líbit?
Rád bych se v pár větách zamyslel nad tím, jak (ne)tvořit weby z pohledu zadavatele. Nebo na co si dát pozor.
Shodneme se na tom, že dnes je jen málo oborů, které by se obešly bez (pro)aktivního marketingu, do kterého bezesporu patří i webová prezentace. Můžeme tomu celému okolo webu říkat on-line marketing. Weby se tvoří podle jasného účelu (a cíle), kterého by měly dosahovat. Někdy to může být i více účelů najednou, já se zaměřím hlavně na ten účel, který je nejčastější, a to zvýšit poptávku po vašich službách či zboží.
Minimálně jednou týdně mám tu čest vidět web, který tento účel neplní nebo plní jen částečně. Nehodnotím to jako odborník na weby, ale jako člověk, kterého zajímá prosperita celé firmy. Pro mě z pohledu „byznys konzultanta“ je nefunkční web stejná výzva jako obchodník, který neprodává, nebo vedoucí, který nezvládá svůj post.
Tak jsem se začal více zajímat, ptát se, pozorovat a narazil jsem na zajímavé odpovědi. O jednom pozorování napíši níže.
Ptal jsme se majitelů, zda jsou spokojeni se svým webem. Hodně z nich mi řeklo, že tomu nerozumí a mají na to lidi. Určitá část říká, jasně, nám to funguje, máme vysokou návštěvnost. Někteří, většinou ti menší či začínající podnikatelé (kteří počítají každého zákazníka a každou korunu) mi řeknou, že jim to moc nefunguje, ale že raději něco než nic.
Když jsem šel na podstatu věci, tak skutečně jenom pár, cca 20 % z nich, mi mohlo ukázat skutečný profit z webu, který mají. Ostatní mají web pěkný, leč ne funkční tak, jak by potřebovali, ale hlavně, jak by potřebovali, aby prosperoval jejich byznys.
Po delším prozkoumání jsem zjistil, že agentura nebo tvůrce webu odvedli dobrou práci podle zadavatele a ten dal kvalitní zadání, tak proč jim web nefunguje…?!
Příběh: Osobně jsem znal jednoho majitele firmy a tento majitel a ředitel v jedné osobě si koupil a platil billboard u cesty, kudy jezdil každý den do práce. Na tom není nic divného, ale ten billboard (což jsem zjistit později) tam byl jenom proto, aby ho to ráno potěšilo při cestě do práce. Když jsem se ho zeptal (při marketingové analýze v jeho firmě), jaký to má dopad na obchody, řekl, že žádný. Takže shrnuto podtrženo, platí si několik desítek tisíc ročně za to, aby konejšil své ego. Jak píši, nic proti tomu nemám, každý máme své vrtochy, ale považujme tuto částku za čistý náklad, ne za marketing.
Mnoho lidí si totiž myslí, že marketing stojí peníze… S tím nemohu souhlasit! Protože jenom špatný marketing stojí peníze.
Takže řekněme, že vaše zadání pro tvorbu nového webu je jednoznačné. Web musí vytvářet vysoký počet poptávek, zakázek, zákazníků atd.
Když dáme stranou weby, kde to tvůrci technicky a věcně nezvládli. Zbytek těchto nefunkčních webů však nese podobné prvky. Zadavatel se intenzivně a neúnavně angažoval při vytváření samotného webu. Abychom si rozuměli, určité autorské zapálení není od věci, ba naopak. Co tedy dělat v okamžiku, kdy máme jako zadavatel/é nutkavé svrbění a chceme se autorsky podílet na tvorbě webu, tedy hlavně na té grafice? Máte taky tu potřebu vytvořit si web k obrazu svému? Tedy chceme se na něm vyřádit a angažovat tak, jako když si zařizujeme novou ložnici?
Jenže pozor: V okamžiku, kdy je náš tvůrce webu slabý v pase a pustí nás do své „kuchyně“, tak později tohoto rozhodnutí může litovat on i my. On sice dostane zaplaceno a my budeme ze začátku spokojeni, jenže později můžeme (za)platit daň za nefunkční web.
Takový web pro osobní potěšení jako billboard u cesty. Je potřeba si včas uvědomit, že v tom máme prsty a každý další tvůrce webu u nás selže, když si to včas nepřiznáme.
Tipy na závěr:
,,Dokonalosti není dosaženo tehdy, když už není co přidat, ale tehdy, když už nemůžete nic odebrat.“
Antoine de Saint-Exupéry
Jinak se můžeme nad vaším projektem potkat osobně.
Zanechte na sebe číslo a my vám zavoláme nebo volejte +420 730 890 296