Success fee – Platba za úspěch aneb Kdy to funguje

success fee



Platba za úspěch aneb Kdy to funguje

Kdy a pro koho má smysl najmout si agenturu s odměnou za výsledek? Dovolím si tvrdit, že pro každou firmu či majitele nebo manažera je lákavé najmout si kvalitního člověka a platit ho až za výsledky. Přesto bych rád upozornil na pár skutečností, které je dobré vědět o success fee dopředu.

Podělíme se o vlastní zkušenosti na skutečných projektech, které jsme úspěšně nebo méně úspěšně realizovali s odměnou za výsledek.

Pro zadavatele je potřeba vzít v patrnost jeden fakt, v prví řadě jde o zodpovědnost, kterou delegujete na externí firmu či freelancera. Ale pozor, s tím musí jít ruku v ruce i delegování pravomocí. Naše pozorování je takové, že delegovat zodpovědnost za výsledky nemá většino nikdo problém, ale delegovat pravomoci, to už ano. Dodavatel, kterého (za)platíte až za výsledek, není hloupý a chce – a musí – vám vidět do karet.

Máme odpozorováno, jaké jsou typické firmy v projektech, kde uplatníme platbu za výsledek – success fee. Nerozdělujeme je podle velikosti, oboru, počtu zaměstnanců či regionu. Spíše jde o postoj a prozíravost majitele-majitelů ke svému podnikání. Jejich ochotu vidět věci tak, jak jsou, a také jejich vnitřní stav mysli, který by se dal definovat jako „vím, že nevím“.

Druhý, ne zrovna žádoucí stav mysli u majitele je „nevím, že nevím“. Taky by se dalo napsat „není si vědom, že něco potřebuje či že něco (ne)funguje, jak má“. V tomto případě víme, že není vhodný čas ani prostor pro spolupráci.

Pokusili jsme se popsat některé situace, milníky či okolnosti ve firmách, se kterými se potkáváme. Kvalitní a kompetentní byznys developer (interim manažer) dokáže posunout dopředu celou firmu, projekt, startup… Využít jeho služeb s platbou za výsledek je přitom vhodné:

  • například, když jinak schopná, prosperující firma, která je i bezesporu vedená schopným šéfem, potřebuje překonat své dosavadní hranice, aby neztratila pozici na trhu a body vůči konkurenci,
  • nebo v okamžiku, kdy majitelé chtějí posunout své podnikání, ale jsou v dočasném emočním bezvětří, a takový business developer, který je zaplacený až za výsledky, je dokáže lidsky nakopnout a tím i jejich byznys,
  • někdy je záměrem majitele (vy)růst. Firma má několik fází vývoje od živnostníka až po korporaci. Tyto přerody jsou vždy náročné na organizační prvky, personál a styl vedení. Teoretické poučky na papíře vypadají jednoduše, ale skutečnost je vždy surovější. Tady se developer manažer chová jako převozník a proveze vás místy, která neznáte. Když situace dovolí a dohodnete se, tak mu za jeho služby zaplatíte až v cíli,
  • generační obměna; platí, že když dva dělají totéž, nikdy to není totéž, a dovolím si ještě jedno přísloví, doma není nikdo prorokem. Synové a dcery dnešních majitelů, kteří se chystají na převzetí kormidla často nemají zkušenosti ani vytrvalost, ale nikde není napsáno, že se to nedá naučit.
  • příprava firmy, když majitel má záměr ji prodat. Asi se shodneme na faktu, že firma má vždy větší hodnotu, když je zorganizovaná, když je plná motivovaných lidí, když nemá hloupé dluhy a když byznys, který prodává, má šanci pokračovat. Jinak se prodává zůstatková hodnota majetku obecně.

O každé firmě, která dnes funguje, víme, že si (ne)vědomě prošla všemi vývojovými stupni. Tak jako člověk či jiný organizmus v této části vesmíru. Nelze tyto přirozené stupně nějak přeskočit, takže taky víme, že je cesta vydlážděná pomníčky neúspěšných firem. Pro nás je jeden klíčový indikátor, aby i naše práce měla smysl a firma měla šanci být dlouhodobě zdravá, a to je osoba majitele / osoby majitelů. U těchto lidí se musí skloubit zdravý rozum, etický pohled na věc a chuť (z)vítězit.

Setkali jsme se i s případem, kdy po nás byla tato služba vyžadována zákazníkem, protože si to přečetl na webu, a mával nám před nosem penězi. Úsměvné že? Jenže tak to nefunguje. Vždy se jedná o promyšlenou dohodu minimálně dvou stran, a dodavatel, tedy příjemce success fee, je jediný, který může takovou formu spolupráce nabídnout.

Success fee je do určité míry něco jako velmi křehké a časově omezené společné podnikání. Zadavatel vlastně získává na omezenou dobu svěžího společníka. Přístup, nasazení, profesionalita, oddanost věci jako u nadšeného společníka firmy, bez zápisu v OR.

Dodavatel nedostává po celou dobu žádnou odměnu, kromě přímých nákladů, které jsou dohodnuty. Také musí zvládat neúspěchy, překážky, kolísání trhu, a teprve až se dosáhne dohodnutého cíle, tak zákazník bude platit. Kdo podniká nebo někdy podnikal, tak ví, jak nevyzpytatelné to může být.

Nabízí-li nějaká kancelář, agentura či freelancer napříč branží svoje služby i formou success fee, tak je to buď naivní amatér,* nebo absolutní profík. Musíte si být velmi dobře vědomi svých kvalit, když někomu nabídnete takovouto možnost spolupráce.

Když to dopadne, tak máte před sebou skutečného profesionála, a ten si nechá vždy za svou práci dobře zaplatit. Pravděpodobně to nebude pro vás ta nejlevnější varianta, ale varianta s jistým výsledkem s předem danými náklady. Část podnikatelského rizika na sebe převezme tento (skoro)společník.

V ideálním případě máte jistý výsledek a dopředu znáte jeho hodnotu.

Success fee se nejčastěji vyjadřuje procentem z dosaženého obratu, zisku či jiné penězi vyčíslitelné hodnoty.

Podnikání by bylo hned pro mnoho lidí snazší, kdyby existovala možnost platit svým zaměstnancům i dodavatelům až za měřitelné výsledky. To je konec pohádky.

Své on-line marketingové službydevelopment managment pro střední a malé firmy umíme dodávat i v režimu success fee. Jenže to je spíše na dobré kafe. Takže jestli si myslíte, že by to bylo pro vás řešení, jste vítáni na dobré kafe a příjemnou debatu o vašem byznysu. Jestli to pro vás není, tak vám děkujeme za pozornost a přejeme hodně úspěchů ve vašem podnikání.

*Amatér (franc. amateur [amatör], milovník; pův. z lat. amator, milovník od amare milovat) je člověk, který nějakou činnost dělá ze zájmu, nikoli pro peníze. Člověk, který se nějaké činnosti věnuje bez dostatečných odborných znalostí (kvalifikace), dělá ji nedokonale, diletantsky.

Zaujal vás náš článek, dejte nám LIKE

Jinak se můžeme nad vaším projektem potkat osobně.

 Zanechte na sebe číslo a my vám zavoláme nebo volejte +420 730 890 296

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..