Success fee – platba za úspěch
Definice výrazu success fee zní „platba za úspěch“. Zákazník v roli zadavatele (za)platí až v okamžiku, kdy je dosažen předem stanovený cíl.
Historie pojmu „success fee“ vzniká v právní branži. V určitém okamžiku nabídka převyšovala poptávku a někteří právníci se odlišovali tím, že nabídli zákazníkovi možnost, že jejich odměnu zaplatí až v okamžiku, kdy soudní spor vyhraje. Částka za success fee, tedy za vítězství, je podstatně vyšší, než by zákazník platil za běžných podmínek, ovšem platí až za vítězství.
V dnešní době se tento způsob odměny využívá i v komerčních sférách. Od marketingu přes management, personalistiku – human resources až po vztahy s veřejností – public relations.
Zákazník, zadavatel si pro sebe najme ideálního partnera. Je to velmi tvrdá, ale spravedlivá hra, kde se hraje jen na góly, ne na propocená trička, a vás jako zákazníka nezajímá nic jiného než měřitelný výsledek. Jste v roli jako „zaměstnavatel“ a najímáte si partnera, který neřeší nemocenskou, špatné počasí, neochotu, nemotivovanost, politickou situaci, své právo na odpočinek a dovolenou, svou nekompetentnost, prostě a jednoduše platíte až za výsledek.
Přiznejme si, že i pro vás existují obory a služby, kde se – jako běžný smrtelník – ztratíte. Tyto obory či služby jsou samy o sobě tak složité, že se je lidé učí roky, stráví nespočet hodin samostudiem i praxí, než se stanou kompetentními.
Takovou typickou oblastí jsou třeba právní služby, programování, daňové poradenství, finanční poradenství, vysoký management, lékařská praxe a dnes k nim patří i online marketing. Ve firmách malých i velkých jsme běžně zvyklí najímat si specialisty na právo, daně, účetnictví a v posledních letech i marketing. Velké firmy si najímají tyto specialisty na full-time (plný úvazek), někdy na částečný úvazek nebo tyto služby outsourcují (delegují na partnery).
Dovolím si tvrdit, že pro většinu z nás je směrodatný výsledek. Proč? Protože většina z nás neumí posoudit, zda postup, okolnosti a všechny ty složitosti okolo, jsou smysluplné, nebo ne, ale umíme ocenit výsledek a hodnotu, za kterou ho získáme, a to je ryzí success fee – platba za úspěch.
V duchu citátu od lorda Kelvina of Largs: co se dá změřit, to se dá i zlepšovat.
Klíčem je objektivní měření, a to pro obě strany.
Zaprvé by obě strany měly znát, vědět a shodnout se na faktu, kde se daná aktivita v současnosti nachází. Druhý podstatný krok je dohodnout se, kam se má daná aktivita dostat, stanovit si cíl. Třetí krok je otázka platby, tedy CO za CO. Tyto skutečnosti je dobré vědět hned na začátku.
Měření, a tedy i stanovení si cílů může mít dva, tři pohledy. Pohled na kvalitu nebo kvantitu (množství) nebo obojí současně by ale měl být zapsán a odsouhlasen.
Pro firmu nebo podnikatele, kterému se v podnikání nedaří nebo se ledva potácí nad hranicí přežití, může připadat success fee jako záchrana. Ale pozor, ze svých zkušeností víme, že tito podnikatelé (až na pár výjimek) nejsou v tak bídném stavu náhodou, a dnes se až na výjimky těmito subjekty nezabýváme.
Opakovaně se nám totiž stalo, že jakmile jsme těmto firmám a firmičkám, a hlavně jejich majitelům pomohli nahoru a ulevilo se jim od těch průserů, vyplaval na povrch jejich pravý intelekt. V mžiku se tito lidé (co vás před pár měsíci prosili o pomoc) změní v „neohrožené podnikatele“ a opět začnou kupit stejné chyby, které je kdysi dostaly do toho stavu, ve kterém jste je potkali. Proto jsme se inspirovali v přírodě, kde taky někdy musí něco přirozeně zaniknout-umřít, aby mohlo vzniknout něco nového. To je naše ponaučení a dáváme vám ho k dobru.
Také by se dalo použít jedno trefné české přísloví: lepší vrabec v hrsti než holub na střeše. Success fee – platba za úspěch je pro nás nejvyšší formou spolupráce s jinou firmou. Nabízíme tuto formu spolupráce až jako poslední a logický krok. Firmu i byznys dobře známe, známe také majitele, oni znají nás a z praxe obě strany víme, co tím můžeme získat a co ztratit.
Jinak se můžeme nad vaším projektem potkat osobně.
Zanechte na sebe číslo a my vám zavoláme nebo volejte +420 730 890 296