Business development

Business developmentem – rozvoj podnikání | rozvoj obchodu. Tím myslíme zvýšení potenciálu, výkonosti a efektivity firmy. Tato služba v sobě zahrnuje součinnost manažerských nástrojů a dovedností ověřené podnikatelskou praxí.  Vytvoření zisku | zvýšení ziskovosti | nárůst hodnoty byznysu | zvládnutá transformace| stabilizace podnikání | eliminace konkurence | vyšší produktivita | kvalitnější personál | atd..

Kdo je to business development manažer?

Business development manager nebo česky manažer rozvoje podnikání je pozice, kterou si najímají pro své firmy majitelé, kteří potřebuji změnit nebo posunout základy svého podnikání, ale cítí, že na to nemají sami dostatek času, energie či invence.

Takový BD manager funguje vůči majiteli jako společník a výsledkem jeho práce je transformace celého oddělení či firmy.

Je to zásah, který se dotkne všech v organizaci včetně majitele/majitelů, někomu to způsobí vrásky a jiným to vykouzlí úsměv. Když firma není efektivní nebo když se musí změnit platforma podnikání, aby v budoucnu na trhu uspěla, znamená to změnit dost věcí. Tyto zásahy se zevnitř dělají těžko a většinou se to neprosadí. Proto někdo zvenčí dokáže velmi přesně a nesmlouvavě přijmout a učinit takové změny, které by za stávajícího stavu byly nerealizovatelné.

Říká se, že lidé nemají problém s novými věcmi, ale mají problém opustit ty staré. To vystihuje přesně, proč nové věci realizované zevnitř většinou selžou.

Proč development manažera (ne)potřebujete

Tato profese, jestli se to vůbec dá nazývat profesí, v sobě kumuluje několik důležitých manažerských dovedností a způsobilostí. Jedna z nich ale vyčnívá nade všemi a dovolím si tvrdit, že je nepostradatelná, a to je podnikatelské myšlení. Ve skutečnosti nejde o manažerskou dovednost, ale o soubor vlastností, dovedností plus praxe ukrytých v daném manažerovi.

Kdy a proč by měla firma nebo majitel přemýšlet o službě business development managera…?

  • Firma nebo majitel se dostanou do nelehké situace a nevědí, jak z toho ven,
  • firma potřebuje najít nové zákazníky a stávající strategie je vyčerpaná,
  • firma krachuje, a jestli se něco rychle nezmění, vyhlásí bankrot,
  • majitel chce změnit podnikatelskou bázi, ale neví přesně, jak a kudy vedou cestičky,
  • firma i majitel vědí, že bez smysluplného rozvoje za pár roků končí, ale zatím nevědí, jak se rozvinout,
  • v podstatě je to každá situace, která dnes nebo v budoucnu může ohrozit firmu či majitele.

Pro majitele je dobré mít v těchto nelehkých okamžicích nezávislého a nezatíženého parťáka a s ním sdílet myšlenky, postřehy, pozorování, které on umí dále rozvinout. Pozor, nemusí to znamenat jen situaci, kdy se firmě nedaří či krachuje. Může to být i opačná situace, kdy firma velmi pěkně prosperuje, ale majitel cítí, že když něco nezmění, tak za pět, deset let může řešit existenční otázky. Kanibalizace svého podnikání je velmi moudré rozhodnutí u lidí, kteří nelpí na tom, co v minulosti vybudovali, ale dívají se dopředu.

Na omezenou dobu si najde majitel „společníka“ se vším všudy, akorát že tento „společník“ nevlastní podíl v jeho firmě. O podnikání je známo, že majitel byznysu je v tom většinou sám. Sice zaměstnává šikovné lidi, ale ti z podstaty nemohou pochopit, co takový majitel zažívá.

Pozor, koho si najímáte

Před každou důležitou změnou je dobré zeptat se sám sebe, co očekávám?

Jak by měl vypadat výsledek, za který jsem ochoten zaplatit. Nejedná se o běžnou poradenskou službu, jak v rozsahu, tak v nákladech. Proto je moudré si to dobře promyslet, sepsat a seznámit se svým pohledem na věc i druhou stranu.

Najít kompetentního BD manažera není jednoduché, jasná myšlenka a cíl, to je to, co ho k vám může přilákat. Kvalitního BD manažera nenajdete na serveru s pracovní nabídkou. Tito lidé jsou většinou hodně vytížení a vesměs mají i své vlastní firmy, kterým se věnují.

To neznamená, že nebudou mít čas na vás a vaše podnikání, ale…? Ne, nebojte se je oslovit; jestliže platí to, co je napsáno výše, tak právě tyto manažery potřebujete. Když BD manager sám nepodniká nebo nemá zkušenost s podnikáním na vlastní kůži, pravděpodobně to není ten správný člověk pro vás.

Zažil jsem mnoho konzultantů, kteří se živí tím, že radí, radí a radí, ale nemají zodpovědnost za konečný výsledek. Potom zjistíte, že zítra radí o 30 km dál v jiné firmě. Jenže vy a vaše firma přežijete z toho, že věci fungují, ne že by mohly fungovat. Úspěšné zakomponování myšlenek do praxe je to, co uživí vás, vaši firmu a lidi v ní.

Raději zaplaťte víc, ale za výsledek, než méně za pětikorunové rady.

Pozor na sebe

Také si majitel musí dát pozor na jednu věc. Když si najmete BD managera, získáte parťáka, ale také tvrdého oponenta. Také je to člověk, který uvidí do všeho, co se ve firmě dělo, děje a bude dít. Nic před ním neschováte a raději to ani nedělejte. Nikdo nejsme svatý a drobné či větší hříchy z minulosti by měly být na stole dřív, než někde vypadnou ze skříně v podobně kostlivce. V mnoha případech na tom celá spolupráce skončí.

Raději zaplaťte víc, ale za výsledek, než méně za pětikorunové rady.

Pozor

Co business development obnáší?

Marketingová strategie Supfee

Strategický management

Strategický management

Přejít na strategický management

Chci efektivní firmu

supfee@supfee.cz

+420 730 890 296

Telefonická konzultace supfee