Jak spolehlivě pokazit redesign webu

Redesign webu



V poslední době jsem se setkal s několika případy, kdy se majitel rozhodl, že se mu starý web už nelíbí a musí se provést redesign webu. Nejčastěji je pak jako zdůvodnění slyšet:

  • web je to ošklivý
  • Doba je jinde a chce to změnu
  • Konkurence to má jinak
  • Panu majiteli/řediteli se web nelíbí

Díky svému optickému systému (očím) jsme každý expert na estetiku a weby posuzujeme podle vizuální stránky a toho, co se nám líbilo třeba u konkurence. Dost často si poté majitel/ředitel najme nějakou webařskou firmu a zadání vypadá nějak takto: potřebujeme nový web, chceme tam tohle, tamto a taky toto. Máme na to asi tolik a tolik peněz a potřebujeme to nejlépe včera. Jo, abych nezapomněl, líbí se mi takový a makový web, tak ať je to podobné. V e-shopech to bývá ještě lepší. Zadání někdy taky vypadá: chceme být Alza ve světě akvárek… Poté webaři v zajetí časového a finančních presu vytvoří návrh úvodní stránky a jde se prezentovat. Prezentace se účastní hlavy pomazané ze všech oddělení. Zpravidla to nejsilnější oddělení pak zabírá na úvodní stránce největší prostor. Webař předělá úvodní stránku a šup, šup, honem s tím ven, abychom celému světu ukázali, že máme nový web a jsme světoví.

Po několika měsících přijde vystřízlivění, a to většinou poté, co je vznesen dotaz na výkonnost webu. Po bližším ohledání se zjistí, že na web nikdo nechodí, a tudíž nikdo nepoptává nebo nenakupuje. Když už na nový web někdo náhodou zabloudí, nechápe, kdo jsme, co děláme a proč by ho to mělo zajímat; naštvaně odchází pryč, nejlépe ke konkurenci. Vůbec návštěvníka nezajímá, že máte nový web, za který jste vyhodili mraky peněz.

V těch lepších případech web nehrál roli před redesignem a nehraje ani potom. Takže máme alespoň novou pěknou webovou vizitku. Nechceme si dělat srandu z toho, že někdo něco neví, a proto to (u)dělá neprofesionálně. Naopak, ale vidíme, jak tento přístup komplikuje život všem zúčastněným.

Na co si tedy dát při redesignu pozor?

Pro vás jako pro majitele nebo člověka, který rozhoduje o přetvorbě webu, je asi nejdůležitější vybrat si kompetentní partnery, kteří vás upozorní na všechny stinné stránky redesignu a celým procesem vás provedou.

Někdy stačí udělat drobné úpravy, vyčištění grafiky… Kdy nedělat kompletní redesign webu?

  • Nemáte žádný racionální důvod
  • Nedokážete zajistit požadovaný výsledek
  • Web dlouhodobě splňuje cíle a změnou nic nezískáte
  • Změnou naštvete uživatele

Kdy je naopak žádoucí udělat kompletní redesign webu?

  • Změnil se trh, produkty, služby
  • Web nerespektuje zákazníka
  • Změnili jste firemní strategii
  • Web je na míle daleko od požadovaného výkonu
  • Máte redesign webu podložen průzkumy a tvrdými daty

Neodrazujeme vás od toho, vylepšit váš web, spíše naopak, ale rozhodně si redesign webu pořádně rozmyslete a naplánujte.

Dobře udělaný redesign webu vás posune vpřed. Skopaný redesign webu vás pošle do webového pekla. Uspěchaný redesign webu vás více poškodí, než kolik vám přinese, a byznys neděláte pro krásu, ale pro zisk.

Abychom nebyli jenom ti, co radí, sepsali jsme pro vás postup, jak by to mohlo vypadat. Takový kontrolní list.

Co tedy chtějte po svých dodavatelích, než se pustíte do redesignu webu? Jakým procesem vás musí provést?

  1. Poznejte sami sebe (jestliže už toto nemáte ve starém webu zahrnuto)
    1. Je důležité začlenit web do strategie své firmy
    2. Zodpovězte si otázky
      1. Kdo jsme
      2. Co děláme
      3. Proč by to mělo zákazníka zajímat
      4. Jaké jsou naše konkurenční výhody
      5. Jak zapadá web do procesů firmy
      6. Jaké technologie budeme muset napojit na nový web
  1. Poznejte své zákazníky (jestliže už toto nemáte ve starém webu zahrnuto)
    1. Persony
    2. See, thing, do
  2. Kompletně poznejte starý web
    1. Screaming frog, xenu
    2. Goole analytics – vstupní stránky
  3. Vytvořte analýzu klíčových slov
  4. Obsahová strategie
  5. Vytvořte novou strukturu webu
    1. Začleňte stávající url do struktury webu (když to jde). Snažte se url neměnit!
    2. Když musíte měnit url, přesměrujte stávající url na nové skrze 301.
    3. Začleňte nové stránky…
  6. Tvorba obsahu
  7. Tvorba a testování prototypu
  8. Tvorba grafiky
  9. Celkové nasazení (kódování)
  10. Nastavení měření
  11. Opětovné testování
  12. Marketingové kampaně
  13. Vyhodnocování a optimalizace

Doporučení pro redesign webu závěrem

Redesign webu není pouze o grafice. Kolikrát je náročnější nežli tvorba webu na zelené louce. Musíme totiž počítat se starým webem. Důležitý je výsledek! Proto, ještě než se do celého procesu pustíte, nastavte správně KPI (key performance indicators), klíčové ukazatele výkonnosti. A zodpovězte si, z jakých zdrojů a jaké lidi budete na web vodit. Také si řekněte, co chcete, aby lidé na vašem novém webu udělali a jaké emoce a pocity z toho mají mít. Tohoto se držte zuby nehty. Ostatním by vás měl provést váš partner, který to celé má na starosti. Z výše uvedeného je zřejmé, že je to celé velmi časově i znalostně náročné a částku kolem 30 000,– považujte za krajně podezřelou.

Zaujal vás náš článek, dejte nám LIKE

Jinak se můžeme nad vaším projektem potkat osobně.

 Zanechte na sebe číslo a my vám zavoláme nebo volejte +420 730 890 296

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..